Dilemmat: Barnen som tycker beröring är obehagligt

Inte mysigt, bara jobbigt, tycker en del barn. Foto: Johnér

Specialpedagogen Ylva Ellneby tipsar en förskollärare om hur man kan hantera barn som ogillar beröring.

Ina, förskollärare, undrar: Jag har ett barn i min barngrupp som upplever beröring som obehagligt och verkligen ogillar om vi vuxna eller kompisarna vidrör hen. Detta leder ibland till konflikter. Hur hjälper jag barnet bäst på ett respektfullt sätt?

Ylva Ellneby, specialpedagog, svarar: En del barn reagerar negativt på beröring och om det inte har psykiska orsaker handlar det oftast om taktilt försvar. Barnets förmåga att hämma obehagskänslor fungerar inte och beröringsförnimmelser orsakar i stället alltid obehag. För dessa barn är det ett verkligt dilemma. De behöver mer kroppskontakt än andra, men har svårt att ta emot den.

Det kan skapa stora problem i sociala relationer. För dessa barn är det till exempel mycket svårt att stå på led. En knuff i en stökig kö kan utlösa ett slagsmål. Det finns några saker du kan tänka på för att hjälpa barnet, som att det är bättre att ta i barnet ordentligt än att röra det försiktigt. 

Oftast är de mest rädda för att bli berörda i ansiktet, huvudet och håret. Försök få barnet att krama dig, i stället för tvärtom. Låt barnet leka med material som stimulerar beröringssinnet som lera, sand, vatten, play-do eller deg, men låt barnet bestämma hur. För en del barn kan det vara lättare att ta emot beröring om balanssinnet stimuleras. Det kan alltså vara bra att snurra, hoppa, dansa eller gunga innan man leker lekar med kroppskontakt eller använder material som brukar ge barnet olustkänslor. 

Ett barn med taktilt försvar kan ofta reagera med hyperaktivitet och kan få svårt att koncentrera sig på grund av att det hela tiden störs av rädslan för obehagliga upplevelser. Eller så reagerar barnet med att dra sig undan. På så vis kan det taktila försvaret även hindra barnet i inlärningssituationer.

Läs mer i Ylva Ellnebys bok ”Om du inte rör mig så dör jag” (UR). Har du ett annat dilemma på jobbet, mejla forskolan@lararen.se.

LÄS ÄVEN

Ett arbetslag av pedagogistor tar täten

Stenkula: Att vara man i en kvinno­dominerad yrkesvärld

Forskarens tips för kemi och fysik i förskolan

Lyssna på Förskolan här!