Hej! Genom att använda webbplatsen godkänner du vår integritetspolicy.

Läraren logotype Till startsidan
Sök
Logotyp för Förskolan Till startsidan
Ges ut av Lärarförbundet
Yrkesläraren
  • Ämnesläraren – Svenska, språk mm
  • Ämnesläraren – Matematik, NO mm
  • Ämnesläraren – Praktisk-estetiska ämnen
Grundskolläraren Specialpedagogik Fritidspedagogik Förskolan Chef & Ledarskap Folkhögskolan

Meny

  • Om Förskolan
  • Annonsera
  • Integritetspolicy
  • Nyhetsbrev
  • Podcast
  • Sök Sök på Läraren.se

Redaktionen

  • Porträtt av Kjell Häglund
    Kjell Häglund

    Redaktionschef

    072-506 86 06
  • Porträtt av Cecilia Lindgren
    Cecilia Lindgren

    Redaktör

    076-116 45 99
  • Porträtt av Hampus  Hagman
    Hampus Hagman

    Digital redaktör

    070-849 59 57
  • Porträtt av Markus Thunberg
    Markus Thunberg

    Digital chef

    070-922 19 51
  • Porträtt av Michael Jonsson
    Michael Jonsson

    Chefredaktör

    073-385 24 64

Välkommen

Här kan du som är medlem i Lärarförbundet logga in för en personligare läsupplevelse. Använd ditt mobila bank-id. 

Bli medlem i Lärarförbundet

Gör som 232 000 kollegor och bli medlem i Lärarförbundet. För dig som är behörig lärare – oavsett skolform. 

Bli medlem idag

Snyggt! Nu får du ett personligt flöde

För att ändra inställningar är det bara att gå in på Mina val.

Vad kul att du gillar det vi skriver

För att läsa den här artikeln behöver du vara medlem i Lärarförbundet. Läs mer om medlemskapet på Lärarförbundets webbplats. 

Bli medlem i Lärarförbundet

Gör som 232 000 kollegor och bli medlem i Lärarförbundet. För dig som är behörig lärare – oavsett skolform. 

Bli medlem idag

Förskolorna som planerar sig igenom krisen

Förskollärarbristen Färre förskol­lärare behöver inte betyda att allt fallerar. Det är Karlbergs förskolor ett levande bevis på. Med en strukturerad organisation och schemalagd planeringstid fungerar verksamheten precis som den ska.

Förskollärarbristen: ny larmrapport om låg andel behöriga

Förskollärarbristen Alla känner till problemen men utvecklingen går ändå åt fel håll. Barn­grupperna växer, andelen ­utbildade förskollärare minskar. Nya siffror alarmerar.

Förskolan där varje röst är lika mycket värd

Annat På Almunge förskola utanför Uppsala läggs fokus på att allas tankar har lika värde oavsett ålder och utbildning. Barnen får öva på att göra sin röst hörd, och även i personalgruppen månar man om att alla ska få säga sitt.

Podcast: Vuxna borde leka mer!

Podd Borde vuxna leka mer i förskolan? Om ja: Vilket är syftet?

Förskollärare tipsar om barnböcker

Recensioner Tre förskollärare ger varsitt aktuellt boktips för barn i olika åldrar. Kanske någon av böckerna passar din barngrupp?

Pandemin gav skrämmande försämringar i förskolan

Coronaviruset Den höga frånvaron under pandemin har påverkat barns lärande och sociala utveckling i negativ riktning, enligt en färsk rapport från Skolverket.

SD svarar på Eva Lindströms kritik: ”Som fan läser bibeln”

Skolpolitik ”I SD:s förskola är poliser viktigare än förskollärare.” Det var rubriken på Eva Lindströms senaste Förskolan-krönika. Nu svarar SD på den hårda kritiken – och Lindström replikerar direkt.

Nu ska förskolepedagogiken vässas! Så här gör man i Krokom

Pedagogik Ulrika Wessel är central pedagogisk utvecklare i Krokoms kommun där det sedan i höstas pågår en rejäl satsning för att få till en lik­värdig förskola av hög kvalitet. Vi frågade henne om arbetet.

Barns sexualitet i förskolan – hur hanterar vi den?

Supporten Säg att du upptäcker två barn som drar ner byxorna och står och tittar på varandra på förskolan. Detta sker i ett litet lekrum, där det även sitter ett yngre barn som inte verkar bry sig. Hur gör du då? Vad säger du?

Eva Lindström: I SD:s förskola är poliser viktigare än förskollärare

Val 2022 En enda ”förskoleutbildad” vuxen per förskola – det tycker SD räcker. Å andra sidan ska polisen ska hjälpa till.Förskolans krönikör Eva Lindström häpnar över den låga nivån på förskolepolitiken hos ett av Sveriges största partier.

Fråga facket: Måste vi sopa gården?

Arbetsrätt Så här tänker Per Edberg från Lärarförbundets arbetsmiljöråd om huruvida förskollärare ska behöva hålla gården ren från sand.

Marie Eriksson: ”Samma utmaning med tvååringar som med vuxna”

Krönika Marie Eriksson återvände till förskolan och såg hur mycket kommunikation med en grupp barn påminner om att jobba i team med vuxna.

Podcast: Traditioner och högtider – firar vi för barnens eller föräldrarnas skull?

Podd Ibland känns det som om vår ordinarie verksamhet stannar av för att vi ska jul- och påskpyssla. För vems skull gör vi det egentligen?

Dilemmat: Orolig att kollegan dricker för mycket

Expertråd Lärarförbundets ombudsman Elisabet Mossberg ger råd till en förskollärare som funderar på hanteringen av en arbetskamrats möjliga alkoholproblem.

Arbetslagets metod: lappar till föräldrarna från ledsna barn

Pedagogik Gemla förskola utanför Växjö har hittat ett framgångsrikt sätt att bekräfta barnens känslor. Med hjälp av lappar och sms får de små meddela sina vårdnadshavare om hur det känns, bland annat vid lämning.

Så gjorde vi: fågelholksbyggena gjorde barnen till snickare

Lektionstipset För att utmana 6-åringarna i bygg och konstruktion introducerade pedagogerna idén om att snickra egna fågelholkar.

Nyhetsbrev från Förskolan

Få nyheter och inspiration för förskollärare till din inkorg.

Ta del av vår integritetspolicy

Ledarskap i förskolan

Konsten att få ­alla att fungera

Ledarskap Att leda utan att vara chef är vardag för förskollärare. På förskolan Höjden är ansvarsfördelningen tydliggjord och anpassad för alla.

Lära för att leda

Ledarskap Förskollärar­programmet vid Karlstads universitet har hittat en bra balans mellan teori och praktik. Men vissa färdigheter är problematiska att lära ut.

Du har ansvar – men har du makt?

Ledarskap Att som förskollärare ha ansvar men samtidigt sakna ­befogenheter blir problematiskt, påpekar Kent Roslund, verksamhets­utvecklare i Halmstads kommun.

Leda som förskollärare – expertens bästa tips

Ledarskap Hur man får lusten, modet och kunskapen att kliva fram och leda kollegorna i arbets­laget, det är förskoleutvecklaren och författaren Lena Edlund expert på.

Kollegialt ledarskap i förskolan

Ledarskap Att leda en barngrupp faller sig naturligt. Att leda andra vuxna är något helt annat … men det handlar faktiskt om samma sak!

Kjell Häglund: Positiva signaler från politikerna

Förskollärarbristen Förskolesektorn har problem med brist på utbildad personal och pressad arbetssituation. Men Kjell Häglund, redaktionschef på Förskolan, känner ändå viss optimism.

Hur löser vi förskollärarkrisen? Partierna svarar

Förskollärarbristen Av erfarenhet vet vi att förskolan­ aldrig blir en stor valfråga, hur mycket den än förtjänar det. Men det känns ändå som om alla partier tar den på stort allvar.

Kalmar är förskollärartätast i Sverige

Förskollärarbristen 75 procent förskollärare! Det kan Trollets fyra förskolor i Kalmar stoltsera med – i en kommun där andelen utbildade även historiskt sett alltid varit hög. Vi hälsar på i verksamheten i jakt på framgångsreceptet.

Ensamt i yrkesrollen för förskollärarna i norr

Förskollärarbristen Trots erbjudande om flyttbidrag och lönebonus är det svårt att hitta förskollärare i Arjeplog. På den enda kommunala förskolan finns i dagsläget endast en förskollärare per avdelning.

Ingen tid till planering? Ta stöd i nya avtalet!

Förskollärarbristen Det nya kollektivavtalet HÖK21 belyser bland annat vad som gäller för planerings­tid. Ombudsman Robban Nilsson på Lärarförbundets enhet för avtal och juridik reder ut begreppen.

Bli medlem i Lärarförbundet!

För dig som är behörig lärare – oavsett skolform.

Lärarförbundet – bli medlem

Kommun måste ersätta diskriminerat barn i förskolan

Diskriminering Ett barn i rullstol behövde anpassningar på förskolan men kommunen vidtog inte tillräckliga åtgärder. Efter en överenskommelse med DO har de nu gått med på att betala ersättning till flickan som diskriminerats.

Podcast: Borde vi göra fler orosanmälningar?

Podd Senaste avsnittet av Förskolan handlar om barnen som vi missar och hur vi kan se små tecken på att något är fel.

Eva Lindström: Bevare oss för föräldrars tyckande och tänkande

Föräldrakontakt Det är inget fel på föräldraenkäter – men låt dem handla om sådant föräldrar kan ha åsikter om och inflytande över. Inte om hur förskollärarna sköter en akadamesisk profession. Det anser Förskolans krönikör Eva Lindström.

Enkät: Barns och pedagogers tankar om rörelse

Rörelse Läs vad fem barn och sju förskollärare tänker om fysisk aktivitet i förskolan.

Ge tid för sång- och danslekar – viktigare än man kanske tror

Pedagogik Förra årets Ulla-Britta Bruun-stipendiat Eva von Unge har som lekentusiast och förskollärare under 40 år gett rörelse stort utrymme – ”det genererar så mycket förmågor och utveckling i leken”.

Dans är livsviktigt – men improvisera inte, styr upp!

Pedagogik Dansen är en tillgänglig konstform med kroppen som instrument, där behövs inga ord. De som inte har språket kan visa sina känslor och tankar ändå. ”Den är ett gemensamt språk”, säger danspedagogen Elisabet Sjöstedt Edelholm.

Bli medlem i Lärarförbundet!

För dig som är behörig lärare – oavsett skolform.

Lärarförbundet – bli medlem

Vad har hänt med dansen på förskollärarutbildningen?

Lärarutbildning Den praktisk-estetiska undervisningen för förskollärare har minskat. Ledsamt, tycker danspedagogen Maria Nordlöw. ”Utan fantasi och kreativitet blir det fyrkantigt och statiskt.”

Håll koll på Tiktok och Mello

Forskning Musik och rörelse är nära förknippat, och för förskollärare är det extra viktigt att ta del av barnens mediekonsumtion för att få gemensamma referensramar, säger Cecilia Wallerstedt, forskare och lärare vid Göteborgs universitet.

Utveckling utan tak – förskolan som extrasatsar utomhus

Reportage Barn rör sig mer när de vistas utomhus, särskilt med tillgång till en stor och utmanande gård. Just så ser det ut på I ur och skur-förskolan Kungsfågeln i Stuvsta utanför Stockholm.

Glädjen i att växa så det knakar

Krönika Förskolans redaktionschef Kjell Häglund blir lycklig som ett barn när han är ute i skogen – men undrar vart han skulle ta vägen utan sin förskollärarutbildade hustru …

Projektet som får både barn och förskollärare att sätta fart på benen

Reportage Sedan projektet Fart ­startade på förskolan Höjdens yngrebarns­avdelning i fjol har barnen utvecklat sina fysiska, mentala och kognitiva förmågor.

Sätter ni stopp för barnens krigslekar? Gör inte det!

Forskning Barns action- och krigslekar väcker ofta motstånd – inte minst i dessa tider. Men vad är det egentligen som sker när barn far fram likt superhjältar eller låtsaskrigare? Vad kan vi lära oss? Om det berättar forskaren ­Ebba Theorell i en uppmärksammad ny avhandling.

Bli medlem i Lärarförbundet!

För dig som är behörig lärare – oavsett skolform.

Lärarförbundet – bli medlem

Podcast: Vad är ett bra utvecklingssamtal?

Podd I nya avsnittet av Förskolan berättar vi om svåra – och om riktigt lyckade utvecklingssamtal som vi har haft genom åren.

Lärarlöner 2022: Så mycket tjänar förskollärare där du bor

Lärarlön Plus för löneökningen, men minus för den låga lönenivån. Nu släpps lönestatistiken för lärare och förskollärare 2022. ”Det lönar sig inte att bli lärare. Lönerna måste upp”, säger Mathias Åström, förhandlingschef för Lärarförbundet.

Aktuella fackböcker för förskollärare

Fackböcker Vi tipsar om åtta böcker som rör allt ifrån hållbar utveckling till att titta på konst med barn.

Knepet för att få högre lön – men systemet tar vårt samvete som gisslan

Löneökning

Podcast: Så hanterar vi etisk stress

Podd Känner du ibland att du inte räcker till för barnen på förskolan? Då kanske du lider av etisk stress. I senaste avsnittet av podden Förskolan beskriver Eva Lindström hur hon nyligen drabbats hårt.

Högläsning: låt barnen känna längtan

Recensioner Förskolläraren Sandra Hollstedt tipsar om en bok som lever kvar länge i barngruppen.

Bli medlem i Lärarförbundet!

För dig som är behörig lärare – oavsett skolform.

Lärarförbundet – bli medlem

Efter lunchbråket i Gävle-föskolorna – dags för bättre struktur!

Arbetsmiljö I Gävle får bara en anställd per avdelning äta gratis lunch. Nyligen krävde kommunen att förskollärare skulle signera information om repressalier för dem som bröt mot reglerna. Det blev ramaskri – och kommunen backade.

Så gjorde vi: Spännande musikinstrument

Lektionstipset Musik är ett universellt språk. Därför passar det perfekt för projekt i multikulturella barngrupper.

Lindström: ”För många dåliga vuxna, så vi måste vara bra”

Krönika En bra vuxen berättar sanningen för barn, även om det känns jobbigt. Det skriver förskolläraren Eva Lindström.

Podcast: Hur mycket förskollärare är du på fritiden?

Podd När använder du lärarrösten utanför jobbet? I senaste avsnittet av Förskolan berättar vi om de situationer då det märks att vi är förskollärare.

Bygg en kunskapsbank av förskollärares beprövade erfarenhet!

Forskning Dokumentera, forska närmare verksamheten och, framför allt, förbättra förskollärarnas arbetssituation. Sedan kan vi prata om ”vetenskaplig grund” på allvar, anser forskare och förskollärare.

Förskolan som jobbar med forskare – djupdyker i naturens under

Forskning Sniglar, maskar och andra småkryp står numera högt i kurs hos barnen på Gropen Gårds förskola i Göteborg. Det beror på forskningsprojektet ULF, där förskola och forskare arbetat ihop.

Bli medlem i Lärarförbundet!

För dig som är behörig lärare – oavsett skolform.

Lärarförbundet – bli medlem

Förskollärare behöver träffas i mindre grupper

Forskning I begreppet ”vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet” är det ordet ”och” som är det viktigaste, enligt Anette Jahnke, lektor i pedagogik och projek­tledare på forskningsinstitutet Ifous. Det ena kan inte ersätta det andra.

Förskoleforskarna som sätter erfarenhet före evidens

Forskning Forskning kan inte alltid tillämpas i förskolan. Vi behöver bli bättre på att formulera och formalisera den beprövade erfarenheten.

Förskolan som skapar en vetenskaplig arbetskultur

Forskning På Arredalens förskola i Jönköping har pedagogernas medvetenhet om undervisning och lärarens roll stärkts rejält. Detta sedan de deltog i forskningsinstitutet Ifous treåriga program Fundif – Flerstämmig undervisning i förskolan.

Redaktör Häglund: Förskollärare är naturliga forskare

Krönika De som jobbar i förskolan har ett starkt sug efter ny kunskap och inspiration, upplever Förskolans redaktionschef Kjell Häglund.

Erik Stenkula: ”Tystnadskultur? Den har jag aldrig stött på i förskolan, tvärtom!”

Annat Svensk skola har ett stort problem med tystnadskultur. Men kanske är den ovanligare i förskolan, och kanske har det i så fall med en större professionell tydlighet att göra, skriver Erik Stenkula.

Ny rapport: Förskolan måste få återhämtning!

Arbetsmiljö Förskolan behöver återhämtningsinsatser för att hantera pandemins konsekvenser, enligt en ny rapport från Lärarförbundet, som kräver höjt statsbidrag med 300 miljoner kronor.

Bli medlem i Lärarförbundet!

För dig som är behörig lärare – oavsett skolform.

Lärarförbundet – bli medlem

Förskolan-podden: Gården – älskad och hatad

Podd Senaste avsnittet av Förskolan handlar om gården. Varför har vi inte mer uppstyrd och planerad verksamhet där?

Forskarens råd: Lek fram språkutvecklingen!

Fackböcker Genom att delta och stötta i barnens lek kan pedagoger främja språkutvecklingen, särskilt för barn med annat modersmål. I en ny bok förklarar forskaren Robin Samuelsson metoden.

Fråga facket: Har man rätt att gå ned i arbetstid?

Arbetsrätt Hur ser reglerna om att få jobba deltid ut? Lärarförbundets expert Per Edberg förklarar för en senior förskollärare.

Eva Lindström: Läraren svek sitt uppdrag när hon vägrade säga ”hen”

Krönika Hur kan så många i skolans värld ha missat fundamentet i vad det innebär att vara lärare? frågar sig Förskolans krönikör Eva Lindström.

Dilemmat: Barnen som tycker beröring är obehagligt

Expertråd Specialpedagogen Ylva Ellneby tipsar en förskollärare om hur man kan hantera barn som ogillar beröring.

Ett arbetslag av pedagogistor tar täten

Likvärdighet Åre har tre anställda pedagogistor, en samman­svetsad trio med ett tydligt mål – att kommunens alla 16 förskolor ska vara likvärdiga.

Bli medlem i Lärarförbundet!

För dig som är behörig lärare – oavsett skolform.

Lärarförbundet – bli medlem

Nytt poddasvnitt: Konsten att leda sitt arbetslag

Podd I senaste avsnittet av Förskolan pratar vi om hur man leder sitt arbetslag. Kan man vara en bra förskollärare om man inte kan leda sina kollegor?

Stenkula: Att vara man i en kvinno­dominerad yrkesvärld

Krönika Efter att ha sett filmen ”En runda till” och läst Bianca Kronlöfs ”Brev till mannen” kan Förskolans krönikör Erik Stenkula inte låta bli att reflektera över sin roll i yrkeslivet.

Podcast: Varför så många konstiga regler kring maten?

Podd I senaste avsnittet av Förskolan pratar vi om hur vi skapar en lustfylld matsituation och en bra pedagogisk måltid.

Boktips: Föräldrasamverkan, skrivutveckling och hållbarhetsarbete

Fackböcker Ur bokfloden har vi fiskat upp fem nya, användbara fackböcker och tre inspirerande handarbetsböcker.

Stenkula: Nu är det tid för förskollärarna att välja chef!

Arbetsmiljö Skrapa lite på ytan på en förskola vars rektor påstår att de ”jobbar med arbetsglädje” så inser du att de gör det av en anledning – för att den saknas. Den förskolan är inte värd dig, skriver Förskolans krönikör Erik Stenkula.

Ny bok om hur förskolan ska fungera i framtiden

Forskning När konkurrensen om offentliga medel ökar blir det än viktigare att ha förskolans syfte – kvalitativ utbildning för barnen – i centrum. Forskaren Christian Eidevald har precis kommit ut med en bok om detta, som han skrivit tillsammans med Myrna Palmgren.

Bli medlem i Lärarförbundet!

För dig som är behörig lärare – oavsett skolform.

Lärarförbundet – bli medlem

Eva Lindström: Gör med förskolan som med elen – tokhöj priset!

Coronaviruset När elbolagen har resursbrist höjer de priset. Vad skulle hända om förskolan gjorde likadant? undrar Förskolans krönikör Eva Lindström.

Vilda lekar – var går gränsen?

Podcast Nya avsnittet av podden Förskolan handlar om vilka lekar vi tillåter i förskolan. Hur styr vi barnen och när säger vi stopp?

Forskarens tips för kemi och fysik i förskolan

Forskning Under tre år har en forskargrupp följt 140 pedagoger på förskolor i Skåne när de undervisat barnen i kemi och fysik. Projektledaren Andreas Redfors, professor i fysik vid Högskolan Kristian­stad, berättar om bra områden att ta upp.

Senaste nytt

  1. Podd

    Podcast: Vuxna borde leka mer!

  2. Förskollärarbristen

    Kjell Häglund: Positiva signaler från politikerna

  3. Förskollärarbristen

    Hur löser vi förskollärarkrisen? Partierna svarar

  4. Förskollärarbristen

    Kalmar är förskollärartätast i Sverige

  5. Förskollärarbristen

    Ensamt i yrkesrollen för förskollärarna i norr

  6. Förskollärarbristen

    Ingen tid till planering? Ta stöd i nya avtalet!

  7. Förskollärarbristen

    Förskolorna som planerar sig igenom krisen

  8. Förskollärarbristen

    Förskollärarbristen: ny larmrapport om låg andel behöriga

  9. Recensioner

    Förskollärare tipsar om barnböcker

  10. Annat

    Förskolan där varje röst är lika mycket värd

Senast från våra tidningar

Yrkesläraren

Nyberg: Kvalitet kan få fler att välja yrkesprogram

Ämnesläraren – Svenska, språk mm

Lärare vittnar om chockerande fusket i lovskolan

Ämnesläraren – Matematik, NO mm

Han tar in hela solsystemet i klassrummet

Ämnesläraren – Praktisk-estetiska ämnen

Lärarjobbet får matprofilen att vässa recepten

Grundskolläraren

Så maxar du din intuition i klassrummet

Specialpedagogik

Hästar hjälper hemmasittare

Fritidspedagogik

Möt Fritidspedagogiks nya krönikör Irina Eriksson

Förskolan

Podcast: Vuxna borde leka mer!

Chef & Ledarskap

Historiskt när skolledarna fick ett och samma förbund

Folkhögskolan

Ont om pengar för att lära ut svenska

Läraren logotype

Hör gärna av dig eller följ oss!

Vi finns på mejl, telefon och i sociala medier.

  • redaktionen@lararen.se
  • Om Läraren.se
Förskolan rss flöde

Annonsera

Vill du annonsera på sajten eller i våra magasin?

Kontakta Rabalder media

Lärarförbundet logotype

Läraren ges ut av Lärarförbundet, kontakta dem för prenumerationsärenden.

Kontakta Lärarförbundet