Gavelin Rydman: Ta ett helhetsgrepp i stället för populism

Ann-Charlotte Gavelin Rydman, Lärarförbundet Skolledares ordförande.

Politiken måste ta ett helhetsgrepp på skolan, vår gemensamma framtid. Det är skrämmande att det i stället kommer ogenomtänkta populistiska förslag.
Det säger Lärarförbundet Skolledares ordförande Ann-Charlotte Gavelin Rydman om den svenska valrörelsen.

Skolan ligger högt på väljarnas agenda för viktiga frågor. Många politiker känner sig kallade att agera och tala i skolfrågor. Kanske inte alltid med kompetens kopplat till det engagemanget. Nyligen presenterade Liberalerna ett förslag om obligatorisk språktest för tvååringar, några dagar senare föreslog Moderaterna att alla femåringar i utanförskapsområden ska adhd-testas.
– Det är skrämmande. Att språktesta tvååringar – vilka gäller det och på vilka grunder ska det ske, det är så ogenomtänkt. När det gäller adhd så finns inga tester, det är en process med omfattande npf-utredning, kontakt med föräldrar och så vidare. Och så den här etiska frågan att man riktar sig till utanförskapsområden som om det är bara dem det handlar om. Det är populistiskt och faktiskt rent beklämmande, säger Ann-Charlotte Gavelin Rydman.

Två exempel, men alla partier försöka nu överträffa varandra om att just de har de enkla svaren på hur skolan ska bli bättre. Slopa köer, förbjuda religiösa friskolor, alla barn ska kunna behärska svenska innan de går ut förskolan är förslag som kommit både från vänster och höger i den politiska skalan. Det är i sig viktiga saker som lyfts fram, menar Ann-Charlotte Gavelin Rydman. Det ökade våldet mot personal och att skolattackerna ökar är andra saker som måste belysas och hanteras.
– I botten handlar det om att lyssna på professionen och tillsätta resurser. Som att stärka elevhälsan, fler speciallärare och specialpedagoger. Vi måste jobba förebyggande med särskilt stöd och så vidare och då är det mer resurser som gäller.

Vad händer med vinstuttagen?

En fråga som förmodligen kommer att bli glödhet i valets slutspurt är vinsterna. Socialdemokraterna vill förbjuda skolorna att göra vinstuttag, andra menar att det vore skadligt att förbjuda vinst.
– För oss är det enkelt. Man ska inte kunna göra vinst på elevernas bekostnad. De vinster som eventuellt skapas ska helt och hållet investeras tillbaka till skolan.

Lärarförbundet Skolledare menar att det är hög tid att staten tar ett större ansvar för finansieringen av skolan.
– De högsta ansvariga måste ta ett gemensamt ansvar för att skapa gemensamma spelregler för skolan. Det är tragiskt att man bollar fram och tillbaka, tjafsar hit och dit. Det krävs att staten tar ett större grepp om skolan. Det är barnens framtid det handlar om.

Ökad likvärdighet

En bra start kan vara att titta på Björn Åstrands utredning ”En mer likvärdig skola”, anser hon.
– Där finns väldigt många bra förslag för att öka likvärdigheten och kring finansieringen av skolan. Men man blir något beklämd när det finns de som kallar utredningen på tusentals sidor för grund, konstaterar Ann-Charlotte Gavelin Rydman.

Om drygt tre veckor går svenskarna till val. Grundat på resultatet börjar sedan striden om makten, vilka som ska ingå i olika regeringsbildningar, kompromissernas heliga tid tar sin början. Vad det innebär för skolan återstår att se.

Läs mer: Tidningen Läraren publicerade i våras debattartiklar från alla riksdagspartierna om deras politik för skolan: Så vill partierna förändra skolan – hitta alla debattartiklar

Likvärdighet och ledarskap är temat på Skolledare21

Annat I kommande valrörelse har likvärdigheten inom svensk skola och förskola seglat upp som den tunga skolfrågan.–På Skolledare21 får skolledarna ta del av såväl aktuell forskning som lyckad praktik hur de kan öka likvärdigheten för barn och elever, säger Björn Hareland, programansvarig på styrelsens uppdrag.Bland talarna märks bland andra skolminister Lina Axelsson Kihlblom och Skolverkets generaldirektör Peter Fredriksson.