Tillit och samarbete är skolministerns väg

Skolminister Lina Axelsson-Kihlblom under Skolledare21. Foto: Therés Björk

Hur går det för eleverna?
Det är det enda fokus som skolan ska ha, vare sig den drivs kommunalt eller privat. Det var ett av skolministern Lina Axelsson-Kihlbloms budskap när hon talade på Skolledare21 på Nalen i Stockholm.

Ämnet för föreläsningen var ”Likvärdigheten och ledarskapet”.

Lina Axelsson-Kihlblom säger sig vilja tillbaka till en skola där tilliten till professionen tar en större plats.

– När jag 2011 som nybliven rektor studerade läroplanen så kunde man nog konstatera att det inte var rektorer eller lärare som varit inblandade i någon högre utsträckning. Det blev ett väldigt tolkande.

Tillit till professionen eller dess motsats; detaljstyrning, kontroller och testning är vad det står mellan i dag anser hon.

– I dagens skoldebatt pratar vi sällan om kvalitet, hur ser kunskapen egentligen ut? Hur är den psykiska hälsan? Hur når vi målet att den som i dag börjar i förskolan ska vara en pigg och glad ung vuxen när de kommer ut i andra änden? Jag vill tillbaka till tilliten, att vi åter ska känna att svenska skola är för alla.

Skyldighet att samarbeta

Hon menar att det i dag är ett fragmentiserat system, att skolor konkurrerar och att det mäts väldigt mycket.

– Om en skola har dåliga resultat, betyder det att det är en dålig skola med en dålig rektor och dåliga elever. Nej så är det inte. Vi måste ta bort konkurrenstänket, vi har en skyldighet att samarbeta kring hur det går för eleverna. Det ska inte finns några sidointressen. Att ge alla elever en ljus framtid som unga vuxna är det finaste uppdrag man kan ha och vi ska tänka på att det är skattepengar vi hanterar. Därför tjatar jag om att inte är vinsten eller marknadstänket som ska vara i fokus. Bara det som är bäst för eleven, säger hon.

En fråga från publiken handlade om det fria skolvalet och dess konsekvenser.

– Det känns inte riktigt som vi har ett fritt skolval idag. Vi vill avskaffa köerna och att all ska ges möjlighet att välja. Sedan tror jag att alla skolhuvudmän, vare sig det är kommunen eller privat företag ständigt ska tänka på hela samhället. Det är skattepengar vi hanterar. Alla ska tänka på om det är en bra elevsammansättning och så vidare. Tar man det ansvaret tror jag vi kan komma långt med målet att ge eleverna en ljus framtid.

Väldigt många fokus

Ledarskapet som skolledare är en del av att skapa den ljusa framtiden.

– Vi ska förstås jobba med vår självbild med också tänka på att vara lite snälla mot oss själva, inte så hårda. Positiva känslor får oss att växa, då vill jag lära mig mer och utvecklas. Rädsla har aldrig motiverat någon. Man ska glädjas år det man kan, då får man också mod att jobba med det man kan utveckla, menar hon

Skolminister Lina Axelsson Kihlblom berättade också en del annat om när hon själv började som rektor.

– Jag minns vilket jonglerande det var med väldigt många fokus. Allt från Elever, vårdnadshavare, medarbetare till träffar med tjänstemän och politiker och ska jag vara ärlig så funderade jag nog ibland ”är det verkligen de här som styr?”.

Nu är hon där själv. Hur väl hon kommer att lyckas får framtiden utvisa.

Likvärdighet och ledarskap är temat på Skolledare21

Annat I kommande valrörelse har likvärdigheten inom svensk skola och förskola seglat upp som den tunga skolfrågan.–På Skolledare21 får skolledarna ta del av såväl aktuell forskning som lyckad praktik hur de kan öka likvärdigheten för barn och elever, säger Björn Hareland, programansvarig på styrelsens uppdrag.Bland talarna märks bland andra skolminister Lina Axelsson Kihlblom och Skolverkets generaldirektör Peter Fredriksson.