Det pratas mycket om problemen i skolan. Vi borde prata mer om vilken potential svensk skola har. Inte minst när det gäller klimatomställningen. I skolan finns de unga, de som är mest intresserade av en fungerande framtid. Här finns skickliga lyhörda pedagoger som kan fånga upp frågor, känslor och engagemang hos de unga, skriver rektor Inger Carlonberg.

Häromkvällen dök en av kulturskolans elever upp i SVT:s nyhetssändning. Janka spelar blockflöjt och går på Modern dans och syns ofta i stämningsfulla orkestersammanhang eller uttrycksfulla dansföreställningar. Men hon är också klimataktivist och intervjuades i direktsändning i samband med en demonstration. Engagemang och glöd lyste ur hennes ögon. Våra ungdomar visar vägen. De är de som är framtiden och de vet att om vi saboterar klimatet finns det ingen väg framåt. Greta Thunberg ropar ut, ”Lyssna på forskarna och agera. Ni politiker måste göra något nu.” Men politiken klarar inte det. Ingen vill egentligen ta i frågan om klimatomställningen. Alla vet att något måste göras, men ingen vill bli sittande med Svarte Petter. Och ska sanningen fram så vet ingen egentligen vad som ska göras. Ja, vi måste minska koldioxidutsläppen radikalt. Absolut, men hur och till priset av vad?

När pandemin kom 2020 stängde hela världen ner på ett sätt som ingen nu levande människa varit med om. Det uppstod en unik möjlighet för världens regeringar att våga ta en ny utgångspunkt och använda tillfället att ställa om. Men de gjorde inte det. När Ryssland invaderade Ukraina våren 2022 kom en ny världskris som utmanar energibehov och livsstil. Ingen vågar göra det. Inför höstens val är det mumlande anspråk på anpassning. En befolkning som fryser, inte har råd att köpa mat och förlorar jobbet tappar fort tålamodet.

Tro på skolan

Ge lärarna förutsättningar att utveckla undervisning och arbetssätt som på allvar utgår från barns bästa. Lyssna på professionen och gör nödvändiga reformer i stället för att bara krafsa på ytan med reviderade läroplaner. Unga människor är i en tid i livet när de är mer öppna för att göra förändringar och då är det ännu viktigare att de är medvetna om vilka val som är mest effektiva. Det menar Kimberly Nicholas, en av författarna till studien om hur en persons koldioxidavtryck effektivt minskar med hjälp av fyra livsstilsval. 

Tro på ungdomarna

Ta in ungas erfarenheter från spelvärld och kreativa fora för att öka samarbetsförmåga och kommunikativ beredskap. Unga förstår allvaret och att nya utmaningar behöver lösas med innovativa grepp. De växer när de blir medaktörer och deras arbetsplats blir angelägen och attraktiv när de tas på allvar.

Tro på framtiden

Låt skolan förmedla av hopp och framtidstro. Det menar Kata Nylén, klimatpsykolog i en artikel i publicerad 2 juli i Dagens Nyheter. Vart femte barn upplever klimatångest. Vuxna har ett ansvar för att sänka ångesten genom klimatundervisning och prata om allvaret med rätt verktyg för tänkande och krishantering.

  Kanske blir klimatet den utmaning som åter sätter skolan på kartan som den positiva framtidskraft den egentligen alltid varit.

Inger Carlonberg är rektor på Solna kulturskola

Likvärdighet och ledarskap är temat på Skolledare21

Annat I kommande valrörelse har likvärdigheten inom svensk skola och förskola seglat upp som den tunga skolfrågan.–På Skolledare21 får skolledarna ta del av såväl aktuell forskning som lyckad praktik hur de kan öka likvärdigheten för barn och elever, säger Björn Hareland, programansvarig på styrelsens uppdrag.Bland talarna märks bland andra skolminister Lina Axelsson Kihlblom och Skolverkets generaldirektör Peter Fredriksson.