Sök
Publishing-priset logga

Debatt: Ta hjälp av skolbiblioteket om ni vill få unga att läsa

Tommy Bildström, bibliotekschef i Nordmaling håller upp boken 1984 i biblioteksmiljö.
Något som är lite märkligt med just den här diskussionen kring läsning är jag ibland i mitt arbete upplever att det egentligen inte är så svårt att få ungdomar att läsa, skriver Tommy Bildström, bibliotekschef. Foto: Karin Jonsson Sandström

Jag blir irriterad när det skrivs en hel artikel om läsning och läsutveckling i skolan utan att man nämner skolbiblioteken, skriver Tommy Bildström, bibliotekschef Nordmaling.

Dett är en kommentar till artikeln Larmet: 2 av 3 killar läser bara om de måste.

Jag jobbar som bibliotekarie och skriver detta med viss irritation. Först så blir jag irriterad när det skrivs en hel artikel om läsning och läsutveckling i skolan utan att man nämner skolbiblioteken. Nästa irritationsmoment är faktiskt gentemot mina kollegor. Vi är många som jobbar eller vill jobba exakt med vad Charlotta Hemlin nämner i artikeln, att ta att draghjälp av ungdomars intresse för tv-serier och annan populärkultur. Vi har väldigt svårt att få med oss kollegor och delvis måste detta bero på kontakten mellan skolbiblioteken och lärarna. 

Håll koll på ungdomarnas kultursfär

Jag tycker att en viktig biblioteksuppgift är omvärldsbevakning av både läsvanor, teorier och intermediala kulturyttringar. Det vill säga: ha lite koll på böcker som är kopplade till ungdomarnas kultursfär oavsett om det gäller den nya Avengersfilmen eller Youtubekändisar. 

Jag skulle vilja uppmana alla lärare att dela den här artikeln med sin skolbibliotekarie och fråga om det finns någon tanke kring detta. I den bästa av världar finns en läsplan och eventuellt jobbar man redan med det. Om det inte gör det beror det ofta på att skolbiblioteken är underbemannade och prioriterar förfrågningar från lärare. Så bara genom att lyfta frågan kan du som lärare göra skillnad direkt.

"Är inte så svårt"

Något som är lite märkligt med just den här diskussionen kring läsning är jag ibland i mitt arbete upplever att det egentligen inte är så svårt att få ungdomar att läsa. Vi har gjort flera uppsökande insatser där vi jobbat mot just populärkultur. I morgon efter att ni läst det här inlägget kan ni fråga era elever om de gillar Marvelserierna på Netflix och om de gör det kolla så att det finns på biblioteket. Samma sak när det gäller litteratur kopplat till tv-spel. 
Sen kan det behövas både insatser och mycket arbete för att jobba med läsutveckling, relationer till låntagarna och så vidare. Men det är en annan fråga.

Tommy Bildström, bibliotekschef Nordmaling

OM LÄRAREN DEBATT

Det här är en debattartikel. Åsikterna som uttrycks är skribentens egna.

Vill DU debattera hos oss? Gör så här!

Välkommen att göra din röst hörd i Läraren. Vi efterlyser debattinlägg om såväl skolpolitik som lärarnära professionsfrågor.

Skriv cirka 2-3 000 tecken, underteckna med namn, titel och gärna bostadsort. Mejla till debatt@lararen.se

LÄS ÄVEN

2 av 3 killar läser bara om de måste

Nya kravet: Alla skolbibliotek ska bemannas

Därför har de Sveriges bästa skolbibliotek

Hon vill att skönlitteratur tar plats i skolans alla ämnen