Spansklärararna som fixar en egen melodifestival

Spanskläraren Adriana Sturesson och årets vinnare Shakira med låten "Waka Waka (Esto es Africa)". Foto: Privat och Youtube

Melodifestivalen har fått sin motsvarighet bland ett 70-tal spansklärare från Skåne i söder till Västerbotten i norr: deras elever röstar varje år fram den bästa låten på spanska i en "Torneo de música".
– Men innan dess har de i tre månader fått arbeta med texterna till 16 utvalda låtar, berättar initiativtagaren Adriana Sturesson.

Idén fick hon för en handfull år sedan då hon arbetade som spansklärare på Söderslättsgymnasiet i Trelleborg.

– Jag insåg att många av eleverna haft en tuff start med spanskan på högstadiet och fått byta lärare ofta. De hade helt enkel en svag kunskapsgrund och behövde en uppgift som kunde höja motivationen.

Med inspiration från amerikanska exempel som ”March Music Madness” involverade hon eleverna i att välja ut 16 låtar som skulle få tävla mot varandra under terminen. Varje vecka stod två låtar mot varandra, varav den ena slogs ut.

Till slut kom man fram till semifinaler och till sist en final mellan de två bästa låtarna.

– Redan första året fick jag stor respons från eleverna. Det här var ett lite annorlunda sätt att arbeta med språket.

Initiativet har växt rejält

Eleverna fick inte bara träna hörförståelse, de fick också öva läsförståelse och grammatik utifrån låtarna.

– När man lyssnar på musik frigörs endorfiner, man blir avslappnad, lite som när man har ätit en bit choklad. Det var tydligt att eleverna mådde bra när vi lyssnat och började jobba med låttexterna.

De första två åren genomförde hon ”Torneo de música” enbart bland sina egna elever, men genom kontakter i Språklärarnas riksförbund fick hon med sig ytterligare ett 20-tal lärare läsåret 2019–2020.

Och sedan dess har det vuxit: när årets tävling nyligen avslutades hade 73 lärare från 35 kommuner deltagit. 2 671 elever hade röstat fram året vinnare: Shakira med låten ”Waka Waka (Esto es Africa)”.

– Det känns fantastiskt att så många elever fått höra så mycket spanskspråkig musik. Annars är ju den anglosaxiska musikkulturen väldigt dominerande.

Eleverna som deltagit går både i gymnasiet och grundskolan, den största gruppen återfinns i årskurs nio. Men även några sexor var med.

– Trots att de ännu inte kan så många ord, så är det nyttigt att bara lyssna på språket genom melodierna.

Alla låtar funkar inte

Tävlingen lyder under Språklärarnas riksförbund där Adriana Sturesson är engagerad vid sidan av sitt nuvarande arbete på komvux i Malmö.

Sedan i fjol finns en Facebookgrupp och en organisationskommitté som skapar ett pedagogiskt material anpassat till varje låt. Kommittén ansvarar också för själva urvalet av låtarna. Det måste vara svårt?

– Absolut, vi väger in flera parametrar. Det ska vara olika musikstilar, det måste inbegripa både manliga och kvinnliga artister och det måste vara låtar från flera av länderna där spanska talas.

Elevernas egna låtförslag, funkar de?

– Inte alltid, när texterna till exempel innehåller sex, svordomar och nedsättande kvinnosyn måste vi sätta stopp.

Jag antar att ni lärare och elever har lite olika syn på vilka låtar som ska vinna…?

– Jo, på skoj röstar även vi lärare, man kan säga att resultatet skiljer sig en del. Jag känner mig som Christer Björkman i Mellon och får ofta höra att ”fel låt vann”.

Dags för Eurovision?

Adriana Sturesson berättar att lärare i andra moderna språk har varit lockade att ta efter ”Torneo de música”, men ännu är inget på gång. Det krävs en eldsjäl och en ordentlig arbetsinsats för att det ska ske.

Däremot är hon på väg att ta första steget mot ett slags Eurovision för elever som läser spanska.

– Jag har kollegor i Finland och Schweiz som blivit så peppade att de vill vara med i vår turnering nästa år!

LÄS ÄVEN

Forskaren: Attityden till moderna språk är ett problem

Språklärarnas kritik av nya timplanen

Spanskläraren om fina samtalet från Alexander Isak