Lärare vittnar om chockerande fusket i lovskolan

"Det är fruktansvärt att man lurar eleverna på detta sätt", skriver en av lärarna efter vår granskning av lovskolan. Foto: Adobe

Vår stora granskning av lovskolan rör upp starka känslor. Nu vittnar flera lärare om hur det fuskas hejvilt när elever godkänns i elfte timmen i sommarskolan. Här är sju skräckexempel.

Vår uppmärksammade granskning av lovskolan visar att 94 procent av de niondeklassare som går ut grundskolan utan gymnasiebehörighet inte har någon långsiktig hjälp av sommarlovskolan. Trots det vill regeringen nu utöka satsningen.

Det får mängder av lärare att ilskna till. Efter vår granskning har vi fått flera skräckexempel på hur lättvindigt elever godkänns i sommarskolan. Här är sju anonyma vittnesmål från lärare som vi har fått okej att publicera.

1. Höjdes till C på sommaren – nu har hen F igen

"Hade en elev förra året som gick från F i matematik på grundskolan till C efter två veckor på sommarskolan… Hen meddelade oss (tidigare mentorer) att hen varit där hälften av dagarna och att slutprovet var samma som det tidigare NP (vilket meddelats i förväg). Hen har inte uppnått E i grundläggande matematik på gymnasiet i år…"

2. Eleven fick E för att han var snäll

"En gymnasieelev som jag hade för länge sedan berättade att han fått underkänt i engelska i nian, gått lovskola men varken gjort eller lärt sig någonting. Han berättade att han fått godkänt för att han varit snäll."

3. Alla vet att man ska sätta E

"Sommarskolan är ett spel för gallerierna. Om det inte har gått att lära in matten/svenskan/engelskan på nio år i grundskolan, kommer inte fem dagar extra att göra någon skillnad. Detta är ännu ett bidrag till betygsinflationen, där lärare vet att eleverna satts i lovskola för att uppnå E, och att det är meningen att man ska sätta betyget E efter genomgången lovskola."

4. Det är en björntjänst

"Äntligen tas detta upp. Detta har vi på gymnasiet påpekat de sista 10–15 åren men inte fått något gehör. Sorgligt med ungdomar som hamnar i en ohanterlig situation. Det är en björntjänst att 'hjälpa' dessa elever till ett E. Har man godkända betyg från grundskolan är den dörren stängd. Då är det endast gymnasiet som de kan vara på trots att förutsättningarna inte finns. Sorgligt."

5. Läraren satt bredvid och gav svaren

"En av mina elever klarade inte grammatikprovet i kursen Svenska 1 på gymnasiet. Eleven gjorde omprov under lovskolan. Då fick eleven bäst resultat på skolan. Det var en "snäll" lärare som anpassade lite för mycket: Sitter man bredvid och ger eleven svaren blir det ofta ett bra resultat. Men vad säger det om vad eleven verkligen kan? Eleven vet fortfarande inte vad ett verb är, men blir ursinnig när jag ifrågasätter resultatet. Naturligtvis är det här inte elevens fel."

6. Därför bråkar inte fler lärare

"Även hos oss på gymnasiet är det helt klart att det tillämpas helt andra betygskriterier på sommarskolan än i övriga skolan. En elev med utländsk bakgrund som i stort sett saknade kunskaper i engelska fick E i engelska 5 efter tre veckors sommarskola. Det säger sig självt att detta inte betyder verkliga kunskaper motsvarande E i engelska 5, särskilt inte vad ordförråd beträffar. Men om eleven inte ska gå vidare och läsa engelska 6 är det ingen som märker något. Det är ett rent bedrägeri och det är eleven som får betala priset. För har man en gång fått ett godkänt betyg får man inte gå om kursen.

Vi är så många som tycker likadant. Enda orsaken att ingen bråkar är för att vi slipper jobba extra med särskilda prövningar med dessa elever sen. Men ska eleven gå en uppföljande kurs blir det ju katastrof. Många utländska elever får också E i engelska i årkurs 9 fast de inte ska ha det, för att lärarna tycker synd om dem när de inte får börja gymnasiet. Engelskan är, vill jag hävda, särskilt utsatt för 'snällbetygshantering' överlag, inte bara på lovskolan."

7. Fruktansvärt att man luras på det här sättet

"Jag har själv bevittnat detta! Jag klarar inte av att jobba på sommarskola längre för jag blir vansinnig av att se kollegor godkänna elever för att 'de kämpat på så bra', 'varit duktiga som dök upp där varje dag fast det var fint väder'. De ger eleverna andra, LÄTTARE, uppgifter än deras ordinarie lärare har skickat med till sommarskolan för att de anser att 'de uppgifterna är ALLDELES för svåra för den här eleven!' Det är fruktansvärt att man lurar eleverna på detta sätt, och även försöker lura sina egna kollegor! Jag mår ILLA!"