Spoken word får eleverna att vässa språket

Malin Larsson är svensklärare och författare. Foto: Oskar Omne

Poesi är fyllt av frågetecken. Att gräva i egna och andras tankar får oss att tänka, vilket svenskläraren Malin Larsson ser som ett av sina grunduppdrag. Därför låter hon eleverna arbeta med spoken word-poesi, på ett sätt som passar alla.

”Ljug och överdriv! Skriv som om du vore förbannad, glad eller ledsen fast du egentligen inte är det. Grabba pennan och kasta dig ut!” 

Den typen av uppmaningar använder sig Malin Larsson av när hennes elever ska arbeta med spoken word-poesi, vilket sker ganska ofta.

– Jag jobbar gärna med kortare projekt – spoken word i mikroformat. Det blir lite mer pang bom, nu kör vi! säger högstadieläraren Malin Larsson som undervisar i svenska på Alviksskolan i Stockholm.

Malin Larsson

Ålder: 49 år.
Bor: I Årsta i Stockholm.
Fritiden: Chillar och läser.
Favoritpoesibok: ”Revolution poetry”, en antologi med spoken word-texter.
Därför tycker jag om att vara lärare: ”För att man får jobba med den bästa kategorin människor – högstadieelever. De är helt ofiltrerade. Man får den nakna sanningen varje dag.”
Övrigt: Tilldelades Svenska Akademiens svensklärarpris 2014 och har skrivit böckerna ”Skriv för livet” och ”Vässa undervisningen”.
Instagramkonto: @visesiskolan.

Inledningsvis brukar hennes elever få sätta sig in i hur andra poeter bygger upp sina texter. Alltifrån Karin Boye och Nils Ferlin till poesi skriven av olika spoken word-poeter eller rappare. 

Måste väga orden på guldvåg

Lektionsupplägget kan se olika ut, men en variant är att låta eleverna börja med att skriva en egen text och därefter banta ner sina alster till tio ord – vars innehåll ska stämma överens med den ursprungliga texten.

– Men det går inte enbart ut på att eleverna ska skriva sin egen poesi. Det handlar minst lika mycket om att de ska konsumera poesi. Man kan inte förstå vad poesi är för en genre utan att analysera och härma.

Det här arbetssättet leder till förståelse för hur man stramar upp en text och hur man kan förmedla ett budskap med få ord, berättar hon.

– Konsekvensen blir att eleverna måste väga vartenda ord på en guldvåg. Det är väldigt lärorikt och eleverna blir snabbt vassa på ord, enligt min erfarenhet.

Får eleverna att våga göra fel

Därefter övar de på takt, rytm och betoning. Och pratar om ansiktsuttryck och vilket kroppsspråk de kan använda beroende på vad de vill leverera.

– Slutligen får klassen ställa sig i en ring och läsa upp sina alster. Ibland bygger texterna på känslor, ibland på åsikter. 

Men det finns alltid elever som inte gillar att höras och synas, konstaterar hon.

– Vissa tycker det här är svårt men om man står i en ring med uppdraget att säga tio ord så blir det inte så kravfyllt.

Malin Larsson ser även den här metoden som ett sätt att få eleverna att våga dela med sig, göra sin röst hörd och att öva på att ta plats i ett rum.

– För mig handlar det mycket om att få dem att våga göra fel. Det behöver inte vara så himla perfekt. Vi är ju i skolan för att utvecklas och testa oss fram.

Malins lektions­upplägg

  1. Eleverna behöver först och främst stöd med att bygga upp sin fria vers. De behöver struktur.
  2. Eleverna skriver texter individuellt och arbetar med språket. Till exempel genom att stryka och lägga till, använda sig av liknelser, metaforer, citat och gestaltningar.
  3. Versen bantas ner till tio ord.
  4. Eleverna får öva två och två, fyra och fyra och ”slammar” sedan sin poesi i en ring. De övar på framförandet där tempo, intonation och rytm är viktiga delar.

Här på Lektionsbanken får du en fördjupad beskrivning av upplägget: Spoken word – att skriva fri vers

LÄS ÄVEN

Svenskläraren om fina hyllningen från Dejan Kulusevski

Så får han elever att ta till sig poesi

Hjalmar Söderbergs 123 år gamla dikt översätts – till emojiska

Lärarglädje efter Svenska Akademiens poesigåva

Hårdsatsning tvingar fram läslusten