Hon får igång spansksnacket – på riktigt

Victoria Iribarne Gómez-Haedo är en engagerad spansklärare. Foto: Oskar Omne

Victoria Iribarne Gómez-Haedos ambition är att få eleverna att våga prata spanska med varandra på lektionerna. Allt för att komma bort från ”skolspanskan”. Nu har hon hittat ett arbetssätt som fungerar.

”Los blogs hispano virtuales” (ett virtuellt möte mellan olika världar). Det är titeln på det språkprojekt som Victoria Iribarne Gómez-Haedo på Tumba gymnasium vann ”Inspirationspriset” för förra året. Projektet visade sig vara framgångsrikt under pandemin eftersom eleverna får samarbeta med hjälp av olika digitala verktyg, men det fungerar lika bra i det fysiska klassrummet. 

– Det hela handlar om att låta eleverna göra en fiktiv resa till ett spansktalande land med hjälp av digitala hjälpmedel och autentiska källor, säger Victoria Iribarne Gómez-Haedo och nämner exempel som spanska turistbyråer, restauranger, tidningar, museer och hotellsidor på nätet.

Victoria Iribarne Gómez-Haedo

Ålder: 37 år.
Bor: I Årsta i Stockholm.
Uppvuxen: I Stockholm med föräldrar från Uruguay.
Ämnen: Spanska och engelska.
Fritid: Sjunger opera. Arbetar med nätverket ”Spanish Teachmeet Sweden” och är aktiv i Språklärarnas riksförbund.
Aktuellt: Den 28 maj arrangerade ”Spanish Teachmeet Sweden” ett digitalt seminarium som handlade om hur man kan stimulera elever att tala mer på målspråket i både det fysiska och virtuella klassrummet. Besök nätverkets Facebooksida för mer info.

Ambitionen är att låta eleverna få arbeta med något som känns äkta och som bidrar till att komma bort från ”skolspanskan”, förklarar hon.

– Poängen är också att få eleverna att tala mer på målspråket i klassrummet, vilket ju är något som många lärare i moderna språk kämpar med. 

”Los blogs hispano virtuales” är utformat för elever på avancerad nivå och består av många moment. Eleverna redovisar löpande sin resa i en blogg och får exempelvis även tala spanska med chattboten Diego och jobba med escape room där de ställs inför problem som de måste samarbeta kring för att kunna resa vidare.

Självförtroendehöjande

Det här arbetssättet har visat sig vara användbart för att öka elevernas språkliga självförtroende.

– Under pandemin genomfördes grupparbetet främst via chat, vilket var intressant. Då hann inte eleverna använda sig av Google translate utan vågade göra fel på ett annat sätt än de brukar.

Slutligen avslutas projektet med en muntlig presentation där eleverna får berätta om sin resa. 

– De får även göra en komparativ analys mellan Sverige och det land de reser till.

En grupp jämförde Sveriges infrastruktur med Mexikos, en annan fokuserade på familjekultur och en tredje jämförde colombiansk och samisk slang. 

Victoria Iribarne Gómez-Haedo är en aktiv lärare. För två år sedan startade hon och tre kollegor lärarnätverket ”Spanish Teachmeet Sweden” som erbjuder virtuella kurser. Nätverket har också utvecklats till ett forum där lärare kan dela med sig av lektionsmaterial, med syftet att inspirera varandra. 

– Många spansklärare på mindre orter har ingen ämneskollega och då kan ett nätverk av det här slaget vara väldigt betydelsefullt.

Fyra digitala verktyg som används i projektet

  1. Chattboten Diego
    Eleverna får hjälp med att planera sin resa genom att samtala och diskutera resmålet med en chattbot.
  2. Packtor
    Här kan man skapa packningslistor på olika språk. På så vis lär sig eleverna att koppla sitt ordförråd till temat.
  3. Blooket
    Här kan eleverna arbeta med ordförråd och nya begrepp som dyker upp i autentiska källor kopplat till temat: planeringsord, hjälpord och reseord.
  4. Keyflight.io/fake
    Webbsida där man kan skapa falska flygbiljetter som baseras på äkta resor, med information om resmål, antal stopp, restid och kostnader.

LÄS ÄVEN

Spansklärararna som fixar en egen melodifestival

Spanskläraren om fina samtalet från Alexander Isak

Hon tar hela klassrummet till Tyskland

Svenska elevers tyskkunskaper står sig väl i Europa