Deras elever skriver – för hela världen

Helena Strand och Sara Westerbring låter eleverna skriva artiklar utifrån arkivmaterial av olika slag. Foto: Christian Mård

Chansen att samarbeta med externa aktörer är ganska liten för elever som går samhällsvetenskapliga programmet – men inte på Anderstorpsgymnasiet i Skellefteå. Där får eleverna gräva i arkiv och skriva Wikipedia­artiklar med stöd av experter.

Sara Westerbrings och Helena Strands gymnasieelever skriver vetenskapliga Wikipediaartiklar om allt ifrån menstruation och prostitution på 1800-talet till stambanan i Norrland. 

Varje år deltar några av deras elever i projektet Glam (Galleries, libraries, archives and museums) som är ett samarbete mellan Wikimedia Sverige, Nordiska museet och Centrum för näringslivshistoria. Målet är att eleverna ska lära sig att skriva vetenskaplig text och upptäcka förhållandet mellan uppslagsverk och källmaterial.

Helena Strand

Gör: Lärare i historia, religion och psykologi.
Ålder: 40 år.
Bor: Skellefteå. 
Fritid: Musicerar.
Därför blev jag lärare: För att jag parallellt med undervisningen får fördjupa mig i mina ämnen. Nu med ännu mer betoning på fördjupning eftersom jag just har påbörjat en doktorandtjänst i historia med forskningsintresset inom historiedidaktik.

– Det här är en del av elevernas gymnasiearbete där de får tillgång till arkiv av olika slag. I våra ämnen finns det ganska få möjligheter till den här typen av ”skarpa projekt” där elever kan samarbeta med olika aktörer, vilket gör det extra roligt, säger historieläraren Helena Strand.

– Det övergripande temat är svensk kulturhistoria från 1850 och framåt, eftersom den tiden har varit lite av en blind fläck på Wikipedia, säger hon.

Besöker arkiv i Stockholm 

Kollegan Sara Westerbring är lärare i svenska och spanska. Hon är precis hemkommen från ett Stockholmsbesök med eleverna Anton och Lisa.

– I går stod vi och höll i ett av Selma Lagerlöfs original av Mårbacka och Nils Holgerssons underbara resa. Det är ju så coolt att man knappt tror det är sant, säger Sara Westerbring och berättar att Lisa har valt att skriva om folktro i Västerbotten.

Sara Westerbring

Gör: Lärare i svenska och spanska.
Ålder: 43 år.
Bor: Skellefteå.
Fritid: Barn och hund.
Därför älskar jag att vara lärare: Det finaste med läraryrket är att få stötta och följa elever i deras utveckling, samtidigt som jag själv har möjlighet att utvecklas.

Anton planerar att skriva en Wikipediaartikel om planlösningens framväxt i Sverige, vilket var orsaken till gårdagens besök på Centrum för näringslivshistorias arkiv. 

– Där finns mängder av gamla skisser på olika planlösningar och artiklar från tidningen Vår bostad som han kan använda som underlag i sin artikel.

– Så här i efterhand har det också visat sig att Anton är lite av en ”Hemnet-knarkare”, säger hon och skrattar till.

I England visar undersökningar att Wikipedia numera är lika tillförlitligt, och i vissa fall mer, än Encyclopedia Britannica, berättar Helena Strand.

– Anledningen är att uppdateringsfrekvensen är mycket större och att det är betydligt fler som kontrollerar innehållet i artiklarna.

Inspirerad? Så här går det till!

  1. Först och främst: Förklara gärna för eleverna att den här typen av gymnasiearbete kan kräva mycket jobb.
  2. Initiativtagarna ordnar träffar med arkivintendenter, bibliotekarier och digitala producenter under arbetets gång.
  3. Lärare hjälper eleverna att öva och reflektera kring källanvändning.
  4. Wikimedia Sverige stöttar eleverna i deras analys och redigering av artiklarna, samt hur man jobbar med olika Wikipediafunktioner.
  5. Allt är kostnadsfritt men skolan står för eventuella resor.
  6. På Nordiska museets Wikipediasida om "Kulturhistoria som gymnasiearbete" finns mycket information om exempelvis lektionsupplägg och förslag på artiklar.

LÄS ÄVEN

Sandström: Svensk skola har kollapsat och politikerna är helt vilse

Forskare: Undervisning i hållbarhet bör omsättas i aktiv handling

Olof Wallberg: SO-lärare och kultförklarad skådis

Lärarens tips: Aldrig för tidigt att prata om Förintelsen