Sök
Publishing-priset logga

Hallonsten: Därför är jag avundsjuk på lärare

Anna-Karin Hallonsten är reporter på Ämnesläraren.

"Själv har jag varit med om otaliga situationer där jag känner att jag inte når fram. Jag börjar från fel håll, hoppar hit och dit och kommer av mig", skriver vår reporter Anna-Karin Hallonsten om att lärare ofta har talets gåva.

Jag har intervjuat hundratals lärare och det är inte sällan jag går därifrån med en smått euforisk känsla i kroppen. Jag känner mig stolt. Så här ser det ut i vårt land. Så här tar vi hand om våra barns och ungas utveckling. 

Sedan påminns jag om min matematiklärare Percy Lowén som fick mig att älska matte på högstadiet. Eller Åke Öberg som tog ett helhetsgrepp om romantiken och fick en hel klass att läsa Carl Jonas Love Almqvists bok ”Drottningens juvelsmycke”. Det var inte så illa förr heller, faktiskt. Åke var min idol.

"Kommer av mig"

Men. Därefter slås jag av en annan tanke och den är jag mindre stolt över: En känsla av avundsjuka. En avundsjuka som orsakas av alla välartikulerade lärare som på ett pedagogiskt sätt, utan att trassla in sig, lyckas förklara komplexa processer i en intervjusituation. Det går av sig självt.

Själv har jag varit med om otaliga situationer där jag känner att jag inte når fram. Jag börjar från fel håll, hoppar hit och dit, kommer av mig och tittar på mottagarna och hoppas att de ska säga ”ja, absolut!” när jag frågar om de förstår vad jag menar. 

Mäkta imponerande

Så varför är lärare så skickliga på att prata? Varför är en av mina närmaste vänner, som har arbetat som lärare i många år, så sabla bra på att snacka? Hon levererar punchlines på helt rätt ställe och avslutar sina resonemang med en cliffhanger som håller lyssnaren på helspänn och gör att man vill veta mer. 

Nu vet jag, eller har i alla fall hittat ett sätt att förhålla mig till de här känslorna. Lärare talar inför publik hela dagarna. Att förklara är deras jobb, vilket är en egenskap som få andra yrkesgrupper besitter. Det är stor skillnad på att förmedla ett kunskapsinnehåll till ett barn eller en ung individ utan några större förkunskaper i ett klassrum och att göra det för en vuxen person med lång erfarenhet av kunskapsinhämtning i en intervjusituation. Men många lärare tycks behärska både och. Mäkta imponerande.

Och då blir jag stolt igen, både över dagens skola och mig själv. Jag är journalist och fenomenal på att lyssna och ställa frågor och det skulle jag kanske inte ha varit utan alla mina lärare som fick mig att bli nyfiken på min omvärld.

LÄS ÄVEN

Ämneslärare – har du rätt lön?

Så leder du i klassrummet

Så får du rösten att hålla längre

Otroligt viktigt att lyssna på eleverna