Sök

Förstelärarens bästa tips till distansundervisningen

Den här artikeln publicerades ursprungligen på lararnastidning.se

Försteläraren Nathalie Sundesten Landin, digital strateg i Sollentuna kommun, delar med sig av sina tips och råd på hur du förbereder dig så distansundervisningen fungerar ifall skolan stänger.

Nathalie Sundesten Landin på Tegelhagens skola i Sollentuna kommun delar med sig av sina bästa tips och hjälpmedel för att få distansundervisningen att funka. FOTO: Privat

Det är många praktiska saker att tänka på för att den digitala undervisningen ska fungera utan problem. Men Nathalie Sundesten Landin säger att det kan vara viktigare att kontrollera basala saker som att eleverna kan sina lösenord och har nätverksuppkoppling hemma än att oroa sig för kvaliteten på sin första digitala lektion.

Nathalie Sundesten Landin, arbetar som förstelärare i matematik och engelskalärare, på mellanstadiet i Tegelhagens skola i Sollentuna. Kommunen har under många år bedrivit en-till-en-undervisning med datorer med sina elever och har kommit långt med digitalisering av skolorna.

Nathalie Sundesten Landin och fem andra digitala strateger i kommunen har inför en eventuell stängning av kommunens skolor tagit fram vilka digitala verktyg som fungerar och skrivit checklistor på vad som behöver göras innan man sätter igång med den digitala undervisningen i hemmen. De delar med sig av sitt arbete till Lärarnas tidnings läsare för att underlätta för andra lärare och rektorer.

I länklistan här nedan finns allt från digitala böcker, fria läromedel, kompensatoriska hjälpmedel, checklistor till lärare och lathundar till föräldrar och mycket annat.

– Nu är det viktigare än någonsin att skolpersonal inte ska behöva uppfinna hjulet igen utan att alla delar med sig. Om du inte är van vid digital teknik så använd bara några få digitala verktyg som du känner dig bekväm med. Här använder vi Google classroom och Google meet kombinerat med andra verktyg. Testa fjärrundervisning med program och uppkopplingar medan eleverna är kvar i skolan. Skapa lathund till föräldrar eller använd våra så föräldrarna kan hjälpa barnen med inloggning i starten, säger hon.

Nathalie Sundesten Landin testade själv häromdagen med en klass där hon satt på kommunhuset, 19 elever var i klassrummet med en lärare och åtta sjuka elever kopplade upp sig hemifrån.

– Jag höll en presentation i matematik och det kom även in andra lärare under lektionen som ville lära sig mer. En sak att tänka på, när eleverna arbetar hemifrån, är att de kopplar bort sitt ljud och låter endast lärarens ljud vara på under genomgången. När läraren ställer en fråga så kan hen bara säga elevens namn så kan den eleven koppla på ljudet, säger hon. Det går åt väldigt mycket bandbredd när man använder videolänk vilket kan ställa till problem för enskilda elever. Därför kan man låta elever koppla upp sig igen på länken när de behöver hjälp, säger hon.

Det kan vara klokt att skolan tar en studiedag med genomgång av verktygen och går igenom tekniska förutsättningar så alla lärare hinner förbereda sig och får de grundläggande kunskaper de behöver för att vara förberedda. Det är bra att skapa checklistor (se exempel från Sollentuna) så varje yrkesgrupp från it-pedagoger, tekniker till lärare vet vad de förväntas göra.

–  Det är bra att sätta upp en lägsta nivå för vad alla behöver kunna för att det ska fungera för både elever och lärare. Kolla också med er it-avdelning vilka verktyg som ni kan använda för GDPR om ni vill spela in lektioner där elever deltar. Vid inspelning av lektioner bör elever inte finnas med, det kräver tillstånd av varje vårdnadshavare. Vid inbjudan till videokonferenser bör man undvika att elever behöver logga in sig på plattformar som vi inte har avtal med, av GDPR-skäl. Skicka istället en inbjudningslänk, säger hon.

Hon tror inte att det kommer bli problem att arbeta på distans med de yngre barnen då många kommer att ha någon förälder eller annan vuxen som är hemma med dem. Däremot är det viktigt att prata om närvaron med de äldre eleverna och vara noga med att kontrollera vilka som är uppkopplade under lektionerna. Vi bör samarbeta med föräldrarna så att de vet om deras barn deltar.

– Att jobba digitalt hemifrån är en möjlighet som kan innebära att både elever och lärare slipper att arbeta på helger och sommarlov och det tror jag alla tycker är en bra lösning, säger hon.

Även om hon själv är van och positiv till att arbeta digitalt så medger hon att det kan finnas vissa svårigheter med att arbeta digitalt hemifrån.

Det kan vara svårt att bedöma vid betygsättning vem som utfört arbetsuppgifterna om en vuxen varit med och hjälpt till mycket. Lärare som undervisar i praktiskt-estetiska ämnen kan få större utmaningar än andra att hitta arbetssätt som fungerar och det gäller också moment inom No som innehåller laborationer.

– När det gäller betygsättning och bedömning så är det såklart svårast när det gäller niorna och gymnasieelever. Den frågan ansvarar huvudmän och myndigheter för, säger hon.


Länkar med manualer till material och tjänster man kan använda för distansundervisning/fjärrundervisning:

  • Materialdistribution mellan elever och lärare:
  • * Google Drive

    * Google Classroom

    Lathund med ​presentation​ och ​film 1​ och ​film 2​ för att starta igång Classroom (filmerna är från samma presentation men uppdelad i två delar).

    * Google Meet (på svenska)  Meet, enkla bilder för F-3

    * Google Classroom + Google Kalender + Google Meet (på engelska)

    * Film med tips hur man fjärrundervisar med G-suite och Chromebooks (på engelska)

    * Showbie (Showbie Pro gratis fram till 31 juli för de som redan har Showbie på plats) https://www.showbie.com/support/

    * Skolon (samlingsplats för webbresurser och digitala läromedel) Lathund​introduktionsfilm

    * Nearpod ​

  • Digitala böcker:
  • * Inläsningstjänst (inlästa läromedel)

    * Ugglo (inlästa skönlitterära bilderböcker och enkla faktaböcker för F-6) ​instruktion

    * Gleerups digitala läromedel (är gratis fram till sommaren)

  • Interaktiva tjänster:
  • * Mentimeter ​

    * Socrative (gratis fram till sommaren)

  • Filmer:
  • * SLI ​ Film​ för elever om hur de skaffar eget konto på sli.se Instruktion​ för föräldrar om hur de hjälper sina barn att skaffa konto på sli.se

    * Studi.se​

  • Kompensatoriska hjälpmedel:
  • * Legimus

    * Oribi Writer Edu (iOS-app) ​

    Länk till ett finlandssvenskt material om hur man kan distansundervisa

    Skolahemma.se – Skolverkets nya webbaserade stöd för distansundervisning

    Källa: Nathalie Sundesten Landin och Sollentuna kommun