Sök
Publishing-priset logga

Escape rooms – het trend i skolan

Att använda escape rooms är ett bra sätt att få eleverna att prata matematik då de tillsammans ska komma fram till lösningen, säger Ulrica Elisson Grane, en av lärarna bakom den nya boken.

Ledtrådar och utmanande gåtor. Escape rooms används allt mer i klassrummen och nu är en handbok på gång.
– Det är så kul att det gäller att begränsa sig, säger Ulrica Elisson Grane, mellanstadielärare i Leksand och en av författarna.

Vad är escape rooms?

– Ett arbetssätt som passar i alla ämnen och bygger på samarbete och motivation. Det kan vara en del i den löpande undervisningen eller ett sätt att stämma av kunskaper, säger Ulrica Elisson Grane, digitaliseringsutvecklare, förstelärare i stödjande och tillgänglig lärmiljö och lärare i bland annat matematik och NO i årkurserna 5–6 på Ullvi skola i Leksand.

Tillsammans med Camilla Askebäck Diaz, förstelärare i digitala verktyg och högstadielärare i matematik och NO på Södermalmsskolan i Stockholm, har hon skrivit boken ”Escape room i undervisningen”, som ges ut senare i vår.

Analogt, digitalt och digilogt

Arbetssättet kan både vara analogt och digitalt. Analoga escape rooms utgår ofta från bland annat spelelementen pussel, labyrinter eller korsord. De svar eleverna får i uppgift att hitta kan leda fram till en kod som går till ett kodlås på en låda eller till ett uppdrag som eleverna ska lösa.

LÄS ÄVEN: Ämneslärare – har du rätt lön?

Digitala escape rooms kan ha samma utgångspunkt som de analoga, men bygger på att eleverna fyller i digitala formulär. Spelelementen kan vara desamma som i det analoga fast eleverna löser det digitalt.

En tredje variant är digiloga escape rooms, det vill säga en blandning av de två andra.

Vilken form är mest inspirerande att jobba med?

– Den digiloga. Jag tycker om blandningen. Vissa saker gör sig bäst analogt, andra är lättare digitalt. Jag använder ofta escape rooms i matematik och NO. I matematiken är det mycket lätt att koppla det vi jobbar med till ett escape room, men framförallt kan jag få in mycket problemlösning.

"Kan bli för fritt"

Ulrica Elisson Grane understryker att escape rooms är ett bra sätt att få eleverna att prata matematik då de tillsammans ska komma fram till lösningen.

– Men jag kan även utmana dem på en lite högre nivå när de tillsammans löser uppgifterna. I NO tycker jag att det är ett mycket bra sätt för eleverna att få visa hur väl de kan olika ord och begrepp som vi har jobbat med inom det aktuella området.

Vad bör man som lärare vara uppmärksam på för att få med sig alla elever?

– För en del kan arbetssättet bli för fritt. Då behöver de hjälp med strukturen och att ta en uppgift i taget. Men de allra flesta är motiverade, blir kreativa och samarbetar bra. Kör eleverna fast och inte kommer vidare får de ledtrådar av mig.

Vad behövs det för utrustning?

– En lärplatta eller dator per grupp räcker. Man kan också låta eleverna använda mobilen beroende på vilken policy skolan har. Har man inte den digitala utrusningen kan man arbeta analogt i stället.

Vilka råd har du till den lärare som vill börja använda escape rooms?

– Starta i liten skala och med avgränsade moment. Pröva dig fram med frågeställningar du använder i den vanliga undervisningen.  Det är också bra att börja med färdiga escape rooms innan man skapar egna.

Vad är fördelen med att göra sitt eget?

– Då kan du forma det efter dina egna elevgrupper. Jag vill ju veta om de har förstått de ord och begrepp vi jobbat med. Att skapa egna escape rooms är också väldigt utvecklande för den egna kreativiteten. Då gäller det att hitta på en berättelse som inspirerar eleverna. Det är väldigt kul och man kan lägga ner otroligt många timmar så det gäller att begränsa sig, säger Ulrica Elisson Grane.

Så kommer du igång med escape rooms

  • Utgå från läroplanen. Tänk igenom vad du vill att dina elever ska lära sig eller visa att de kan.
  • Hitta på en kort inspirerande berättelse som gör eleverna nyfikna.
  • Utgå från frågeställningar i den vanliga undervisningen.
  • Börja smått.
  • Kombinera gärna analoga och digitala arbetssätt.
  • Använd dig av färdiga escape rooms. Några hittar du i Facebookgruppen ”Escape the Classroom – Sweden”.

Här ger Ulrica Elisson Grane några konkreta exempel du kan använda i matte- och NO-undervisningen:

Tänk ut en kort story som inspirerar eleverna. Den behöver inte vara speciellt lång, det viktiga är att den väcker elevernas nyfikenhet. Ska du göra ett escape room i matematik kan storyn vara att man tappat bort koden till ett skåp där det finns saker man behöver eller att ett spöke låst in eleverna och att man måste lösa uppdraget för att kunna ta sig ut.

Är det ett escape room i NO, och man jobbar med universum, kan storyn vara att man att man är i rymden och något gått sönder som man måste laga med verktyg som är inlåsta. Jobbar man med magnetism kan det handla om att magneter gör att kodlåset inte går att öppna.

Egentligen är det inte berättelsen som är avgörande för att eleverna ska bli motiverade att jobba vidare – det är arbetssättet som gör att eleverna triggas och tar sig an större utmaningar än vanligt.

När man har kommit så här långt är det dags att forma själva uppgifterna med hjälp av olika spelelement. Det kan vara olika former av problemlösning, pussel, korsord, labyrinter och mycket mer. Om man gör sitt escape room helt digitalt kan man efter varje uppdrag ge eleverna en kod som de ska samla på sig för att kunna skriva i alla delar.

Nedan hittar du några exempeluppgifter!

LÄS ÄVEN

Nya siffror: Ointresserade elever stort problem i matte- och NO-undervisningen

Forskare: Svenska mattelärare kan lära mycket av finländska kollegor

Forskare: Detaljerad läroplan kan lyfta matteresultat

Så kan mattelärare utnyttja Netflix succéserie