Sök
Läraren.se är vinnare av publishingpriset 2020!

Så förenar hon sina två ämnen – matte och idrott

Anna Hollander är gymnasielärare i matte och idrott på Teknikcollege, Nösnäsgymnasiet i Stenungsund. Foto: Emelie Asplund

Anna Hollander börjar varje mattelektion med någon form av rörelse. Ibland blir det dans, ibland jonglering eller en andningsövning.
– Jag vill ge eleverna olika verktyg för att de lättare ska kunna ta till sig undervisningen. Och livet.

Hon räknar upp fördelarna. Att eleverna får bättre koncentration, självtillit, hållning, impulskontroll och kroppskännedom. Att rörelserna hjälper dem att reducera stress och att inlärningscentrum i hjärnan (hippocampus) aktiveras. Att klassen får en större känsla av gemenskap och tillhörighet genom att röra sig tillsammans.

– Allt jag gör är baserat på forskning, säger Anna Hollander, lärare på Teknikcollege, Nösnäsgymnasiet i Stenungsund, där hon undervisar elever på teknikprogrammet och industritekniska programmet i matematik och idrott och hälsa.

Gasar och bromsar nervsystemet

Anna Hollander har bland annat utbildat sig hos forskaren Anna Duberg i "Dans för hälsa". Anna Duberg har uppmärksammats för sin studie om hälsofrämjande effekter av dans.

Anna Hollander. Foto: Emelie Asplund

I sin verktygslåda har Anna Hollander fått med sig olika rörelseövningar som hon vet hjälper eleverna att landa i sig själva inför lektionen och gör dem redo att ta itu med de utmaningar en mattelektion kan erbjuda. En sådan metod är andningen. Hon förklarar att längre inandningar än utandningar ger mer energi, medan längre utandningar gör att man går ner i varv.

– De lär sig helt enkelt att gasa eller bromsa nervsystemet.

På idrotten gäller derivatadans

Anna Hollander säger att hon älskar att ämnesintegrera och självklart får även matten plats på idrottslektionerna. Om eleverna har lärt sig att forma geometriska figurer med sin kropp är steget inte så långt till mer avancerade räkneoperationer med hjälp av derivatadans!

– Tänk dig en andragradskurva, vad är derivatan i de olika punkterna? En elev kan stå för den positiva lutningen, den andra den negativa. Ställ en elev i mitten – med rollen att inta lutningen noll. Med bra musik till!

Anna Hollander

Bor: I Stenungsund

Ålder: 47 år

På fritiden: Tränar yoga, åker snowboard, är i naturen med familjen och mycket mer.

Därför är jag lärare: Jag vill få eleverna att utmana sig själva, våga tro på sig själva och blomma ut – som män-niskor och i ämnet.

Drömmer om: Ett klassrum inrett för mer rörelse, med jongleringshörna.

Efter intervjun: Tänker hon dansa loss till en glad låt, innan hon hämtar barnen.

Annas tre tips:

  1. Stå i en ring. Gör allt fyra gånger: stampa i golvet, klappa händerna mot benen, klappa händerna – den sista klappen mot eleven bredvid. Avsluta med till exempel en high five. 
  2. Sträck ut kroppen med händerna uppåt. Gå upp på tå. Gör sedan samma sak på höger sida med en arm upp och en ner, upprepa vänster sida. Sträck armarna utåt och krama dig själv medan du andas ut. Långa andetag ut och in tre gånger i varje position.
  3. Styrkeandning. Andas in – knyt ena handen – andas ut. Upprepa med andra handen. Upprepa fem gånger. Andas sedan in och knyt båda händerna. Andas ut och slappna av. 

LÄS ÄVEN

Så upplever elever fysisk beröring av idrottslärare

Han tar tag i elevernas allt sämre livsstil

Tiktok-dans gör att eleverna inte vill sluta programmera

Jarnlo: Vanor från skoltiden lever kvar i oss länge