Han tar in hela solsystemet i klassrummet

Anders Enström i klassrummet på Skapaskolan i Huddinge. Foto: Oskar Omne

Naturvetenskap finns runt omkring oss, hela tiden: i allt vi andas, allt vi äter och i allt vi rör vid. Och det har Anders Enströms elever blivit högst medvetna om. De får designa egna solsystem, med hjälp av AR-teknik.

Anders Enströms elever på Skapaskolan i Huddinge har gått från att vara konsumenter till producenter. Så beskriver han effekten av de AR-projekt (augmented reality/förstärkt verklighet) som han brukar genomföra med sina högstadieelever. Och där han låter eleverna bygga sina egna solsystem. Därefter får de träda in i den världen och presentera sitt arbete.  

– På det här viset blir det lite mer hands on. Att få se hur planeter snurrar runt jorden i sitt eget klassrum skapar större förståelse för hur det faktiskt ser ut i vårt solsystem än om man läser om det i en bok. Dessutom kräver det mycket kunskap för att få allt att stämma: hur planeterna roterar kring sin egen axel, skalor och avstånd, säger Anders Enström.

Roterar, hoppar och studsar

Hans arbetssätt tillgängliggör naturvetenskapen och bidrar till att göra den mer konkret. Det finns det ett stort behov av i dagens skola, menar Anders Enström.

Anders Enström

Ålder: 51 år.
Bor: Ekensberg i Stockholm.
Arbetar: Skapaskolan i Huddinge.
Undervisar i: NO och matematik.
Fritid: Swimrun. 
Därför blev jag lärare: ”För att jag ville ta revansch på alla mina lärare som jag tyckte var usla. De hade inte förmågan att skapa professionella relationer som motiverar elever att lära.”

Eleverna arbetar två och två med uppdraget att göra en film där en av dem står mitt i solsystemet och berättar om sina kunskaper.

För att genomföra det här projektet behövs en Ipad och två appar. I den första – Jigspace –finns färdiga AR-upplevelser att använda sig av, vilket Anders Enström gjorde när han bekantade sig med den här tekniken. 

– Men man kan även göra egna objekt och miljöer i den appen, vilket vi gör i det här projektet, säger han.

Den andra appen heter ARmakr – en app där fotografier och andra tvådimensionella objekt kan bli AR-objekt. 

– Det fyndiga med ARmakr är att man kan få de objekt man har skapat i Jipspace att rotera, studsa och hoppa, berättar han.

Motivationen ökar

När AR-upplevelsen är färdig och det blir dags för inspelning håller den ena eleven upp en padda, där planeterna syns, i övrigt är bakgrunden densamma som det rum man befinner sig i. 

– Den ena eleven filmar och kan se AR-upplevelsen på skärmen. Den andra redovisar faktakunskaperna, pekar och berättar om solsystemet, utan att själv se den AR-upplevelse de har byggt. 

– Den som presenterar kommer alltså inte själv att kunna se planeterna förrän de har filmat och tittar på filmen. 

Det är tydligt att motivationen ökar när de får bygga och designa själva, menar Anders Enström.

– Fast det är inte så att eleverna tycker att AR är jättecoolt. De säger att det stundtals kan vara jobbigt att bygga en AR-upplevelse. Men när de upptäcker hur bra slutprodukten blir inser de att det här skapar en helt annan förståelse för naturvetenskap.

Anders om tekniken

  • Våga prova!
    "Du behöver inte vara proffs. Testa litegrann hemma först och lär dig sedan tillsammans med eleverna. Dessutom kan man utföra mindre projekt.”
  • AR Makr
    Här kan man skissa och scanna och förvandla sina skapelser från tvådimensionella till tredimensionella objekt. Man kan även lägga in dem i en miljö, spela in och dela sina scener med vänner. Kostnadsfri app.
  • Jigspace
    Här finns både färdiga AR-upplevelser och möjlighet att designa egna, exempelvis hur en atombomb är uppbyggd. Syftet är bland annat att ge eleverna möjlighet att utforska maskiner och uppfinningar. Kostnadsfri app.

LÄS ÄVEN

Så blir metaforer meningsfulla i naturvetenskapen

Forskare: Lärare måste bli bättre på att visualisera kemin

Lizettes modell fördjupar kunskaperna i kemi

Forskare: Så blir fysiken tillgänglig för fler