Jag tjuvstartade arbetet med de nya kursplanerna under våren och såg att det blev mycket lättare att arbeta tematiskt i NO, skriver läraren Andreas Ekblad.

Så har skolan börjat igen och visst känns det som att eleverna har vuxit under sommaren? Jag har under sommarlovet försökt vila, laddat batterierna, men även med stora penseldrag planerat teman i NO-undervisningen och möter nu eleverna med stora förväntningar. 

Tydligare och renare kunskapskrav

Under våren arbetade vi lärare mycket med att implementera de nya kursplanerna, det har varit många tankar, funderingar och diskussioner. Vi lärare är mycket eniga om att förändringarna är positiva och det kommer att märkas i vår undervisning. Det som genomsyrat diskussionerna är framför allt att kunskapskraven är snarlika i NO-ämnena och att bedömningarna för grundskolan blir mycket enklare och tydligare för både eleverna och lärarna. Precis som tidigare är det tre förmågor vi bedömer: kunskaper om begrepp och förklaringsmodeller, använda information och föra resonemang, och att genomföra systematiska undersökningar. 

Eleverna kommer att se tydligare hur allt hänger ihop då vi kan väva ihop de olika delarna till en helhet.

Men det som skiljer sig är att kunskapskraven nu är tydligare och renare. Jag tjuvstartade arbetet med de nya kursplanerna under våren och såg att det blev mycket lättare att arbeta tematiskt i NO. Det underlättar för oss lärare då vi kan göra bedömningar i kemi, biologi och fysik samtidigt – kunskapskraven är ju likartade. Eleverna kommer att se tydligare hur allt hänger ihop då vi kan väva ihop de olika delarna till en helhet. Tidigare blev det hur många kunskapskrav som helst där jag som lärare blev tvungen att prioritera. Det var helt omöjligt att genomföra så många bedömningar på några veckor och när skulle eleverna ges möjlighet att träna?

Jag kan vara ännu tydligare med vad som krävs och eleverna får mycket mer tid för att träna och visa mig sina kunskaper och förmågor.

När vi nu är i början av detta läsår upplever jag ett större lugn hos mig själv och det avspeglar sig hos eleverna. Jag kan vara ännu tydligare med vad som krävs och eleverna får mycket mer tid för att träna och visa mig sina kunskaper och förmågor. Jag upplever även att eleverna nu förstår de stora sammanhangen i NO. Till exempel när vi läser om människokroppen och matsmältningen i biologi blir det naturligt att även arbeta med kemi om matens innehåll och näringsämnenas betydelse, vi berör även olika former av energi i fysiken. 

Väljer mat på ett annat sätt

Jag ser då på mina elever hur de får aha-upp­levelser, det ser precis ut som det har gått upp ett ljus för dem. Jag märker att de diskuterar och funderar mycket kring mat, rörelse, hälsa och livsstil, och många av eleverna gör plötsligt medvetna val när det kommer till de här sakerna. I matsalen ser jag hur de väljer mat på ett annat sätt, även om de inte älskar all mat så väljer de ändå att äta något och på rasterna ser jag att de rör sig mer. Det kanske inte bara beror på min undervisning, de har även vuxit under sommarlovet, mognat, fått nya insikter och fokuserar mer på skolan. Men jag hoppas ändå att min undervisning påverkar dem att göra rätt val. Och när arbetsområdet är klart, har jag som lärare lättare att summera elevernas kunskaper och förmågor där alla kunskapskraven vävs samman.

LÄS ÄVEN

Ekblad: Nu vet jag hur eleverna blir motiverade i matten

Ekblad: Problemlösning som engagerar precis alla

Ekblad: Jag är väktare och eleverna är fast i min sal

Ekblad: Tiktok-dans gör att eleverna inte vill sluta programmera